Menu
 

Miyazaki

Miyazaki Chair Factory to grupa rzemieślników, która wykorzystuje maszyny do przyspieszenia procesu tworzenia, traktując je jako przedłużenie własnych rąk. Dopiero na etapie nadawania krzesłu stylu, delikatności i finezji praca wykonywana jest ręcznie. Naprzeciw siebie stawiają subtelne wzornictwo i współczesną technikę.

• źródło: miyazakiisu.co.jp

więcej

Masahiro Ishikawa

Rzeczy codziennego użytku wykonane za szkła przez Masahiro Ishikawę. Prostota formy przy jednoczesnym nieregularnym kształcie, to pierwsze co przychodzi na myśl, podczas oglądania tych naczyń. Ishikawa w pracy nad przedmiotem zatrzymuje się tam, gdzie inni rozpoczynają bezsensowną walkę z unikatowym kształtem każdego przedmiotu.

• źródło: kurashikinote.jp

więcej

Laka Nishimury

Dzięki japońskiej lace, praktycznie każda potrawa może być podana w drewnianym naczyniu, które jest jednocześnie odporne i bardzo lekkie. Niezwykle trwały, naturalny lakier jest również niezwykle ozdobny. Żeby jednak z drewnianego naczynia i żywicy powstał końcowy produkt, potrzebny jest rzemieślnik, który potrafi maksymalnie wykorzystać atuty tych dwóch surowców.

• źródło: vimeo.com

więcej

Pracownia Kanaami-Tsuji

Ręcznie tkane przybory kuchenne z drutu to kolejny przykład japońskiego rzemieślnictwa. Okazuje się, że sitka do herbaty i tofu są tak samo użyteczne dziś, jak dziesięć wieków temu. Kiedyś ręczne wykonywanie produktów było koniecznością, obecnie jest wyborem producenta, który zachowuje tradycję, stawia na jakość i indywidualne podejście do każdego wyrobu.

• źródło: kanaamitsuji

więcej

Genno i Nokogiri

Genno (japoński młotek) to pozornie proste narzędzie, które kryje w sobie przemyślane rozwiązania. Obuch młotka jest miękki w połowie i hartowany tylko na końcach. Pozwala to na wykorzystanie całej użytej do pobijania siły użytkownika, a także redukuje wibracje oraz efekt odrzutu. Jeden koniec obucha jest płaski i wykorzystuje się go do pobijania dłut oraz delikatnych uderzeń w pierwszej fazie wbijania. Drugi koniec jest wypukły i służy do ostatecznego osadzenia gwoździa równo z powierzchnią drewna za pomocą jednego mocnego uderzenia. Wszystkie te cechy powodują, że używając lżejszego, japońskiego młotka osiągamy ten sam rezultat, co używając zachodniego młotka o większej wadze.
Rękojeści japońskich młotków wykonane są z solidnego, odpornego drewna białego dębu Boshu. Są wyjątkowo długie i zaprojektowane w ergonomiczny sposób, zapewniając wygodę użytkowania. W dalszej części produkcja japońskiej piły - Nokogiri.

• źródło: vimeo.com

więcej

Koichi Ohara

Krótki film przedstawiający pracę jednego z rzemieślników w Tokonamie, miejsca z długą tradycją wytwarzania ceramiki. Koichi Ohara to człowiek robiący proste, użytkowe przedmioty, w którego pracy nie ma miejsca na ego artysty. Całą energię pochłania wysiłek stworzenia rzeczy trwałej, estetycznej i funkcjonalnej.

• źródło: gemmism.com

więcej

Minoru Kano

Kiedyś ekonomista, kwestionujący masową produkcję, dziś rzemieślnik, przedstawiciel Japońskiego ruchu Mingei. Mingei to praca rzemieślnicza zwykłych ludzi, której podstawą nie jest kryterium piękna i brzydoty, lecz wykonanie ręczne, utylitarność, anonimowość twórcy oraz reprezentowanie własnego regionu.

• źródło: vimeo.com

więcej

Otani Pottery Studio

On tworzy czyste, funkcjonalne naczynia, które jak sam mówi mają być łatwe do mycia i używania. Ona koncentruje się na wzorach i fakturze. Tetsuya i Momoko Otani otworzyli studio ceramiki w 2008 roku. Na jego miejsce wybrali Shigaraki, jedno z miast w Japonii z najdłużej utrzymaną tradycją wytwarzania ceramiki.

• źródło: ootanis.com
więcej

inni
podobnie
różni